Vi ses på studio...

Alle er varmt velkommen på timer og kurs hos oss. Vi har studio i Langgata 30 i Sandnes, og vi underviser yoga ute i bedrifter og på ulike lokasjoner med helgekurs. Du får alltid nyheter hvis du følger vår Facebook- side Satya Yoga. Du melder deg på før du kommer på time via forsiden og timeplanen. Du skriver inn navn og mailadresse, og du er med. Du trenger ikke en bekreftelse via mail fra oss.

Du melder deg på time før du kommer via forsiden og timeplan, og kan kjøpe klippekort, pørvemåned eller ukeskort hos oss ved oppmøte. Du skriver inn navn og mailadresse, og du er med. Du trenger ikke en bekreftelse via mail fra oss. Vi hjelper deg i gang med alt det praktiske når du kommer. Det er veldig fint om du har din egen yogamatte med. Hvis ikke har vi noen til utlån. Alt annet utstyr har vi tilgjengelig i studio. Alle kurs har påmelding via www.deltager.no., og du finner kurs under fanen kurs/online her på hjemmesiden.

Timebeskrivelser

IYENGAR YOGA: Dette er timer som gir masse variasjon og innsikt i yogaens mange aspekter. Selve undervisningen er grundig med fokus på verbal instruksjon, yogautstyr for bedre utførelse av stillingene og alltid med et tema for at du skal få en god totalopplevelse i egen kropp. Disse timene har Satya Yoga sin grunnlegger og Satya Yogaskole sin lærer Siri Tuseth ansvar for. Iyengar Yoga timene er åpen for alle nivå, og det er et godt sted å begynne hvis du er ganske ny på matten, men også timer hvor du får nok utfordring når du er klar for det. Iyengar Yoga workshop onsdager er inndelt i åpent nivå og for dere som er vant til å benytte utstyr goså i eks skulderstående. Iyengar Yoga vil gi deg yogaglede, filosofi, skadeforebygging og pedagogikk i samme time. Classic Yoga har både timer som har et tema knyttet til seg, eks skuldre eller hofter/rygg. Eller mer åpne sekvenser hvor undervisningen går gjennom hele kroppen for å gi deg stadig nye aha-opplevelser eller knytte til praksis som du allerede har opparbeidet deg.

RESTORATIVE YOGA: Dette er gavepakker for alle som ønsker å forebygge eller jobbe med å dempe stress og uro i kroppen. Vi trenger å hvile og vi trenger alle øvelser for å jobbe inn i dype spenninger som sitter i kropppen, eks. i skuldre eller hofter. Dette er timer som også er perfekt for deg som ønsker et rolig tempo på matten, og som lære mer om hvordan du kan finne god balanse mellom kropp, pust og hode. Vi benytter utstyr og holder stillingene lenger. Det blir alltid undervist i pust og tid til god avspenning. Dette er veldig populære timer med god grunn. Alle nivå er velkommen. Restorative Yoga med ulike sekvenser utforsker også meditasjon og ulike pusteøvelser/pranayama.

JIVAMUKTI YOGA OPEN CLASS: Flytsekvenser/ Flow/Vinyasa Jivamukti Open er en yogaklasse som er åpen for yogautøvere på alle nivåer. En viss forståelse av grunnstillingene kan forøvrig være gunstig. Det vil bli gitt modifikasjoner og utfordringer for alle nivåer etter behov. Å lytte er noe man til stadighet finstemmer på en Jivamukti- klasse, da læreren ikke praktiserer sammen med deg men guider deg med stemme og hender. En typisk Open - klasse består av de fem grunnsteinene til Jivamukti Yoga: Yogaskrifter (shastra), åndelighet (devotion), ikke-vold (ahimsa), musikk (nada) og meditasjon (dhyana) En Open - klasse presenterer klassisk yogalære relevant til livet på og av yogamatta, basert på et månedsfokus, støttet av chanting, bevissthet på pusten, flytende vinyasa-sekvenser, utforsking av linjeringer, fysiske assisteringer, avspenning og meditasjon. Alle Open - klassene gir deg en balansert opplevelse for hele kroppen, og struktureres av kreative sekvenser laget til en hver tid av læreren. Musikken spiller en stor rolle, og er et kjennemerke til Jivamukti, du kommer til å praktisere til spillelister som inneholder alt fra indiske ragas, global trance, hip hop, klassisk musikk, inspirerende tale osv, og det skal være eklektisk og oppløftende. Klassen heter Open fordi den er åpen for alle. Allikevel blir det ikke gitt detaljerte beskrivelser av «hvordan» man utfører de ulike stillingene. Her anbefaler vi å prøve en annen mer passende klasse på timeplanen for dette fokuset.

VAGUSTIMEN. Vi gir kroppen og nervesystemet en time med dobbel dose guidet avspenning (start og slutt av timen), øvelser med fokus på Vagusnerven- den viktigste nerven i det parasympatiske nervesystemet (vår mulighet til hvile, søvn, fordøyelse og ro), pusteøvelser og meditative teknikker. Det parasympatiske nervesystemet er noe vi jobber med i all yoga, men spesielt på timer som Restorative Yoga, Vagustimen vil dette være et bærende tema som du også vil lære mer om i små doser teori i sekvensene. Timen passer alle. Også deg med mye vondt i kroppen eller hvis du ønsker timer hvor bevegelsene er skånsomme og du får tid til å kjenne etter hva kroppen trenger. Vagusnerven stimuleres bla med øvelser for brystkassen, rolige tvister, dyp pust og ansiktsmassasje.

SOFT FLOW: Dette er en time hvor du får en klasse som inneholder en god innledende flytsekvens som passer alle nivå, -hvor det avsluttes med restorative øvelser og god avspenning. Timen passer alle nivå, og er ikke veldig krevende hvis du har lyst til å bygge opp en forståelse av flyt/styrke og synkroniset pust sammen med god tid til spenningsfrigjørende øvelser.

YIN YOGA OG MINDFUL YOGA: Dette er timer hvor du får jobbet med stillhet, pust og dempende sekvenser for kroppen og da også kroppens rastløshet og "vondter". Du blir trygt guidet gjennom øvelser som mange av oss i ikke gjør hjemme ,da det er krevende å skulle både innlede og beholde en praksis som ikke skal gi mer tempo og variasjon til kroppen, snarere tvert imot. Det å kunne både akseptere sin egen stillhet og da sin egen uro er viktig i en hverdag som for mange er travel, og hvor sanseinntrykk kan oppleves som overveldende. Holde få øvelser lenge, med meditasjon, teori og lære fra kinesisk medisin og Qi Gong blir undervist til deg hver uke på kveldstid og dagtid. Det er Vanessa fra Lotus Yoga som underviser disse timene hos oss på Satya Yoga, og hun har en aldeles nydelig kombinasjon mellom klar og stillferdig undervisning for gi kroppen din akkurat det den trenger. Timene passer alle.

HELGEYOGA LØRDAGER: På helgeyoga lørdager er som en Jivamukti Yoga Open- time. Timen er ofte kraftfulle, stykrende og energisk, og passer alle som vil komme. Men ønsker du et roligere alternativ i helgene, er det bedre å velge timene søndag kveld med Siri.

Morning Rituals

Morgenritualer er en ny time på vårplanen. Det er en nydelig start på dagen for å finne energibalanse, dempe uro i kroppen og finne en intensjon og motivasjon/videregivelse for dagen/uken. Det er gamle teknikker vi benytter som de tibetanske ritene, pusteøvelser og meditasjon sammen med fysisk yogaøvelser som blir undervist for å passe alle. Det er Melisa som underviser disse timene.